Skip to main content

7 tips om iedere dag gezond en makkelijk te eten

Sites-Greenpan-BE-Site

Elke dag gezond koken is belangrijk, maar toch vinden we het vaak lastig om elke dag weer iets gevarieerds én lekkers op tafel te zetten. Na een werkdag heb je misschien geen zin meer om lang in de keuken te staan, of heb je simpelweg weinig tijd omdat je de kinderen van het dagverblijf moet halen. Dan is het fijn als je snel en makkelijk een gezonde maaltijd op tafel kan zetten. Lees daarom onze 7 tips hieronder!

Bekijk hier alle gezonde recepten

Snel naar:



Hoe kook je gezond en snel?

Laten we beginnen bij het begin. Want wat houdt gezond koken eigenlijk in? Gezond koken houdt in dat je:

  • minder (onnatuurlijke) vetten eet;
  • zo weinig mogelijk toegevoegde suikers eet;
  • je zoutinname beperkt;
  • zoveel mogelijk verse groenten en fruit eet in plaats van uit een pot;
  • vlees en vis af en toe eet en varieert om aan natuurlijke vitaminen en mineralen te komen. Maar ook af en toe een dagje vegetarisch eet.


Als je het zo allemaal opnoemt, lijkt het lastig en veel werk. Maar geen zorgen, want dat valt heel erg mee! Of je nou in je eentje bent, samen met een partner of een heel gezin runt: óók jij kan dagelijks gezond eten. Gebruik onze gezonde tips hieronder en ga direct van start! 

Sites-Greenpan-BE-Site

Tip 1: houd het simpel

Maak het jezelf niet te moeilijk. Gezond eten hoeft niet ingewikkeld te zijn! Na een lange dag werken, of wanneer je kinderen hongerig en moe zijn, snapt iedereen dat je geen zin hebt om twee uur in de keuken staan. Kies dus voor makkelijke gerechten die snel klaar zijn of die zo de oven in kunnen. 

Ideale snelle recepten zijn:


Meer inspiratie voor gezonde gerechten?

Bekijk alle recepten
Sites-Greenpan-BE-Site
Bekijk alle recepten

Tip 2: plan vooruit

Wanneer je weinig tijd hebt om gezond te koken, is het slim om je maaltijden vooruit te plannen. Doe dit bijvoorbeeld in het weekend, of op een andere dag wanneer je meer tijd hebt dan normaal. Haal vervolgens alle benodigde boodschappen in één keer in huis, zodat je de rest van de week niet meer langs de supermarkt hoeft. 

Sites-Greenpan-BE-Site

Tip 3: zorg dat je een basisvoorraad in huis hebt

Zorg voor een basisvoorraad, zodat je altijd wel iets in huis hebt om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Denk aan lang houdbare etenswaren zoals pasta, rijst en aardappels. Maar ook bepaalde groenten en fruit die lekker zijn om in je gerechten te gebruiken. Bijvoorbeeld pompoen, courgette, tomaten of appels.

Deze producten kun je prima gebruiken voor verschillende recepten en dus lekker gevarieerd eten. Met een beetje creativiteit flans je dagelijks een gezonde maaltijd in elkaar, zonder dat je iedere dag opnieuw naar de winkel hoeft te gaan!

Sites-Greenpan-BE-Site

Tip 4: ga voor klassieke Vlaamse kost

Klassieke Vlaamse kost? Dat zijn aardappelen, vlees/vis en groente. Zo’n gerecht doet het altijd goed en is perfect voor zowel een eenpersoonsmaaltijd als een heel gezin. Aardappelen liggen altijd wel in de voorraadkast, voeg een (vega) stukje vlees of vis toe en kies een groente naar keuze. Zo simpel is het. Aan tafel!

Sites-Greenpan-BE-Site

Tip 5: prep your meals

Gebruik je zondagmiddag extra nuttig en start met mealpreppen! Kook alle maaltijden voor de rest van de week vooruit en verdeel ze per portie over een aantal bakjes. Bewaar ze in de koelkast of vriezer, zodat je de rest van een week een gezonde kant-en-klaarmaaltijd op tafel zet. Dit scheelt je doordeweeks niet alleen heel veel tijd, maar voorkomt ook dat je met honger in de supermarkt staat en zwicht voor snacks of andere ongezonde producten. Goed voor je portemonnee én lichaam dus!

Sites-Greenpan-BE-Site

Tip 6: maak eenpansgerechten

De naam zegt het al. Een eenpansgerecht is een gerecht waarvoor je slechts één pan nodig hebt. Deze gerechten zijn vaak makkelijk te maken en staan in een handomdraai op tafel. Een hapjespan is hier bij uitstek geschikt voor. Bekijk hier alle stoofpannen van GreenPan. Nog een bijkomend voordeel: de gerechten besparen je een hoop afwas!

Er zijn heel veel lekkere recepten die je in één pan kan maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van onze vegetarische lasagne, die niet in de oven hoeft? Of maak eens shakshuka, een gerecht dat je als ontbijt, lunch of diner kan eten. Of ben je lekker te maken voor een stukje kipfilet, met verse champignons en spinazie? En vergeet ook vooral de vele wokgerechten niet, die bij uitstek geschikt zijn wanneer je met één pan wil koken. Tijdens het wokken kan je eindeloos variëren met groente!

Sites-Greenpan-BE-Site

Tip 7: gezond koken begint bij een gezonde pan

Gezond en bewust koken gaat verder dan alleen de juiste ingrediënten in huis halen. Ook de pan die je gebruikt speelt een rol. Ga daarom altijd voor een PFAS-vrije pan. Onze pannen hebben een keramische antiaanbaklaag, gemaakt van natuurlijke bestanddelen. Hiermee geniet je elke dag van de beste kwaliteit, zonder schadelijke chemische stoffen (PFAS-vrij).

We bieden een breed scala aan duurzame en innovatieve collecties om van gezond koken een feest te maken. Met GreenPan weet je zeker dat je écht gezond kookt!

Lees meer over GreenPan
Sites-Greenpan-BE-Site
Lees meer over GreenPan
global.nocontent